Home > Rail > Thalys: nieuwe website en verbeterd Thalys The Card programma op komst

Thalys: nieuwe website en verbeterd Thalys The Card programma op komst

Met een nieuwe website, een nieuwe app en een uitbreiding van het Thalys The Card programma wil Thalys International haar product ook in 2018 verder optimaliseren.

“We willen onze diensten voortdurend uitbreiden en kijken ook naar welke nieuwe bestemmingen mogelijk zijn. Dat is een verplichting voor een bedrijf als het onze, aldus Bruno Dierickx, marketing & commercial director bij Thalys International. De “customer experience” en ook de veiligheid staan daarbij centraal. Die kunnen niet los van elkaar gezien worden.”

Thalys kan terugblikken op een succesvol 2017. Voor het eerste werd de kaap van 7 miljoen passagiers overschreden, en begin december vorig jaar werd de Comfort klasse geïntroduceerd, een nieuwe klasse tussen de Standard en de Premium klasse, vergelijkbaar met wat men in de luchtvaart doorgaans “een economy plus” noemt.

Wat zijn de eerste resultaten van deze bijkomende klasse?

“Het was onze bedoeling om het aanbod te verhogen en het beter te doen beantwoorden aan de verwachtingen van het clientele”, aldus Bruno Dierickx. Sommige bedrijven wensten ook minder de voormalige Comfort 1 te boeken, uit kostenbesparende overwegingen. Met de nieuwe Comfort klasse verhogen we alleszins de flexibiliteit naar ons clientele toe. Passagiers in deze klasse beschikken over 30% meer ruimte en comfort (met o.a. ergonomische zetels en grotere tafeltjes) tegenover de vroegere Comfort 2 klasse, en bieden ook een betere WiFi-connectie aan, maar niet de catering van de vroegere Comfort 1 klasse. In de Standard klasse is de basiskwaliteit van WiFi “goed”, in de Comfort en de Premium klasse ligt het bereik en de snelheid hoger. Totnutoe mogen we alleszins van een success spreken: er zijn meer passagiers in de Comfort en de Premium samen dan in vergelijking met de vroegere Comfort 1 klasse”.

Krijgen passagiers in de Comfort klasse toegang tot de lounges?

“Passagiers in de Comfort klasse krijgen geen toegang tot de lounges, tenzij ze lid zijn van het Thalys The Card programma met minstens een Gold status. Momenteel beschikken we over lounges in Brussel-Zuid en Paris Gare du Nord. In Antwerpen Centraal plannen we geen lounge momenteel. In de stations van Amsterdam Centraal, Schiphol Amsterdam Airport en Rotterdam Centraal hebben onze passagiers toegang tot de NS International Lounges (Regus Express). In de stations van Düsseldorf, Keulen en Aken bieden we het Store & More concept aan, een combinatie van een ticketshop met een business lounge gedeelte.”

Wordt er gewerkt aan een systeem waarbij passagiers met vertrek vanuit Brussel-Zuid richting Schiphol, hun bagage reeds zullen kunnen inchecken in Brussel-Zuid, zoals Air France-KLM realiseert met TGV richting Paris Charles de Gaulle?

“We bekijken wat we kunnen realiseren op dit vlak, maar we moeten rekening houden met heel wat procedures, los van de investering ook. Momenteel is het ook nog te vroeg om dit te gaan lanceren, en ik kan er dan ook geen datum op plakken. Anderzijds: we “moeten” constant onze service verbeteren.”

Gaat het Air Rail product (1 ticket voor de vlieg- én de treinreis) verder uitgebreid worden met nieuwe luchtvaartmaatschappijen?

“Momenteel hebben we een rechtstreeks partnership met KLM, en via AccessRail hebben we ook een samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen zoals Jet Airways. Ik geloof alleszins in de complementariteit tussen de trein en de luchthaven. Als zakenman kan je je tijdsbesteding beter inplannen op de trein dan aan boord van een vliegtuig, én het is ook voordeliger voor de CO2-uitstoot. Er lopen alleszins onderhandelingen met bijkomende luchtvaartmaatschappijen”.

Welke productverbeteringen gaat u dit jaar lanceren?

“Tegen het einde van het jaar lanceren we een nieuwe versie van het Thalys The Card, met bijkomende partners en extra voordelen voor onze leden. Het lidmaatschap voor het Thalys The Card programma is overigens gratis, en de status (Silver, Gold, Platinum en Platinum Plus) is afhankelijk van het aantal gerealiseerde treinreizen. Er komt ook een nieuwe website en app.”

Vorig jaar werden voor het eerst meer dan 7 miljoen passagiers gerealiseerd. Op welke routes was de groei het hoogst?

“De routes naar Rotterdam en Amsterdam groeiden sterk, alsook deze naar Duitsland, en zeker voor het tweede semester. De lichte terugval, in 2016, op de Brussel-Parijs route hebben we ondertussen gerecupereerd ook. Nieuwe bestemmingen sluit ik niet uit, maar op korte termijn zijn er geen concrete plannen.”

Hoe gaat het low cost product Izy verder evolueren?

“Er is beslist een clientele voor dit product (traject van 2u30 tussen Brussel en Parijs). Het gaat weliswaar slechts over één treinstel, met een vertrek tijdens werkdagen en twee in het weekend.”

Hoe schat u de komst van Eurostar in op het Londen-Amsterdam traject?

“Concurrentie is altijd goed om na te denken over het eigen product. De komst van Eurostar zal zeker een impact op de markt hebben: het globale aanbod zal groeien, en er zullen meer reizigers zijn voor Eurostar maar ook voor Thalys”.

Reizen naar sportwedstrijden

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.