Home > Hotellerie > Corendon is op weg naar 1 miljoen passagiers in 2020

Corendon is op weg naar 1 miljoen passagiers in 2020

Anno 2018 is Corendon een voorbeeld van hoe je met een blijvend geloof in pakketreizen en verticale integratie een succesrijk business model kan uitbouwen. Atilay Uslu, die in 2000 aan de wieg stond van het Corendon concept, en zich thans vooral over de hoteldivisie ontfermt, ziet de toekomst dan ook positief tegemoet.

“In vergelijking met vorig jaar, toen we 600.000 klanten mochten verwelkomen, gaan we dit jaar naar 750.000 klanten, vervolgens naar 870.000 in 2019, om in 2000 de kaap van de 1 miljoen klanten te overschrijden; meteen het meest ambitieuze jaar ooit voor Corendon”, zo stelt hij in de lobby van het Corendon Plaza Hotel in Badhoevedorp, slechts enkele minuutjes van Schiphol Airport verwijderd.

Corendon (Dutch) Airlines opereert vooral vanop Amsterdam Schiphol (de belangrijkste luchthaven) en Brussels Airport (nummer twee), maar zet meer en meer in op regionale luchthavens, althans in Nederland (Maastricht, Rotterdam, Eindhoven, volgend jaar ook Lelystad).

“En: vanaf volgend jaar gaan we op Maastricht Airport uitbreiden tot 154.000 passagiers, aldus Atilay Uslu. Ik vind ook dat Brussels Airport, waar we dit jaar 113.000 passagiers tellen, te weinig doet om zich als een leisure hub luchthaven te profileren. Ook Schiphol Airport is eigenlijk “te groot” voor een leisure publiek; vandaar ook dat we er stewards inzetten om onze klanten “op het juiste pad” naar de gate te leiden”.

Maastricht Airport is trouwens ook een interessante optie voor de Belgische klanten.

“Nu al is 25% van de passagiers in Maastricht afkomstig uit België, en dat zal enkel maar toenemen, aldus Uslu. De toegankelijkheid van de luchthaven is zeer hoog, de tevredenheidsgraad bedraagt 8,9 op 10, en we scoren er ook zeer goede stiptheidcijfers. Volgend jaar gaan we naar 20 bestemmingen vanuit Maastricht Airport. Globaal beschikken we momenteel over 17 B737 toestellen, en hebben we orders geplaatst voor 5 bijkomende toestellen, waaronder 3 Max exemplaren, zodat we voor Corendon Airlines (begonnen in 2005) en Corendon Dutch Airlines (2011) op een vloot van 22 toestellen gaan uitkomen.”

Hoe gaat de hoteldivisie van Corendon zich verder ontwikkelen?

“De hotels in Turkije draaien allen op het all inclusive principe, en in totaal bieden we in Antalya, Bodrum, Kemer en Cesme 1.700 kamers aan”.

Onder de merknaam Marble Hotels & Resorts ontwikkelde Corendon een eigen resortketen, waarbij bestaande hotels getransformeerd worden in luxe resorts op basis van een all inclusive formule, en waarbij je voor een klein bedrag extra’s kan aankopen ook. Zo werd het Marble Stella Maris Ibiza ontwikkeld (316 kamers), terwijl er ook in Andaloesië een Marble hotel aanwezig is.

“We willen het Marble merk verder gaan ontwikkelen en het productaanbod op Spanje en Portugal optimaliseren door hotels aan te kopen, vervolgt Uslu. In Spanje tellen we momenteel een 70.000-tal klanten, en volgend jaar mikken we op 87.000 klanten. Willen we naar 1 miljoen klanten gaan in 2020, dan moeten we de hotelcapaciteit in Spanje uitbreiden en mikken op 150.000 Spanje-gangers. Onze nieuwste aanwinst is het Livingstone Jan Thiel Resort op Curaçao, waar we vanaf 2019 het aanbod van 204 kamers zullen uitbreiden naar 320 kamers”.

Een tip voor wie ‘s ochtends moet vertrekken vanuit Amsterdam Schiphol: in Badhoevedorp, en in de directe buurt van Amsterdam Schiphol Airport, kan je terecht in het Corendon Village, een groot en modern opgevat hotelcomplex (het vroegere Sony gebouw) met niet alleen 680 kamers en appartementen, maar ook een all you can eat restaurant, een à la carte bistro restaurant, een bar, een zwembad (nog in aanbouw), een sportschool, een wellness center, een gourmetshop, een coffee corner, vergaderzalen alsook een luxe bioscoop. En, goed om weten: er is een gratis shuttledienst van en naar de luchthaven, van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat.

“Tijdens de maanden juli en augustus hielden we hier een all in formule aan, wat toch uniek is voor een bestemming als Amsterdam, en die sloeg zeer goed aan, aldus Atilay Uslu. We boden onze klanten ook een gratis shuttle naar het strand van Zandvoort aan. Ik sluit niet uit dat we volgende zomer met dit initiatief verder gaan.”

Destijds stond Corendon vooral bekend als Turkije-specialist. Hoe scoort de bestemming dit jaar, en wat verwacht je van 2019?

“Turkije is thans goed voor (slechts) één derde van onze omzet; met de jaren is Griekenland belangrijker geworden inderdaad. 2018 was alvast een goed (overgangs)jaar voor Turkije, en gezien de waarde van de Turkse lira momenteel zal het voor consumenten volgend jaar nog interessanter worden om naar het land af te reizen. De tevredenheidsgraad ligt bij Turkije-klanten ook 1 punt hoger dan bij andere bestemmingen. In tegenstelling tot bv. een Egypte is Turkije geen typische winterbestemming, maar velen gaan er in de winter toch naartoe wegens de goede temperaturen (tussen 18 en 25 graden). We gaan ook Istanbul na 3 jaar afwezigheid (her)lanceren als citytrip bestemming, en dit in samenwerking met Turkish Airlines”.

Hoe heb je het profiel van de typische Corendon klant zien evolueren de laatste jaren?

“We worden vooral geboekt door families met kinderen, en voor het naseizoen mogen we op een trouwe schare van 55-plussers rekenen. We creëren een uniform product voor de Nederlandse én de Belgische markt (Corendon heeft een met 10 medewerkers bevolkt kantoor in het centrum van Zaventem), maar we maken een klein product-onderscheid in die zin dat het gemiddelde budget bij de Belgische klant gemiddeld 93€ hoger ligt dan bij de Nederlandse klant, en dit nu al 10 jaar. Op de Belgische markt werken we met een 300-tal reiskantoren, ongeveer gelijkmatig verspreid over het nederlandstalige en het franstalig gedeelte van het land. Ik zou er de reisagenten overigens op wijzen dat Corendon Airlines geen low cost dan wel een full service maatschappij is, voor klanten die een pakketreis boeken. Flights only doen we niet; enkel de restcapaciteit (zo’n 3%) zetten we in de GDS systemen.

Reizen naar sportwedstrijden
x

Check Also

Ikos Dassia

Ikos Dassia Corfu: klasse, elegantie, en raffinement.

Ikos Resorts neemt in mei volgend jaar het vijfsterren Ikos Dassia in Corfu in gebruik, meteen het derde all inclusieve ...

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.