Home > Destinations > Caribbean Tourism Organisation: gratis alternatief bij stevige orkaan

Caribbean Tourism Organisation: gratis alternatief bij stevige orkaan

Hoe gaan de Caraïben bij een volgende passage van stevige orkanen de communicatie naar de travel trade benaderen, tussen de vloedgolf van informatie en TV-beelden van de massamedia door? We vroegen het Carol Hay, Director of Marketing UK & Europe van de Caribbean Tourism Organization (CTO).

De CTO groepeert 28 Caraïbische bestemmingen, zijnde Anguilla, Antigua & Barbuda, The Bahamas, Barbados, Belize, de British Virgin Islands, de Cayman Islands, Cuba, Curaçao, Dominica, Grenada, Guyana, Haiti, Jamaica, Martinique, Montserrat, Nevis, Puerto Rico, St. Eustatius, St. Kitts, Saint Lucia, St. Maarten, Saint-Martin, St. Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago, Turks & Caicos Islands, de US Virgin Islands en Venezuela.  De Dominicaanse Republiek en ook Aruba bv., toch wel populaire Caraïbische bestemmingen vanuit België, zijn momenteel geen CTO leden.

“Maar we werken met alle Caraïbische bestemmingen samen op verschillende vlakken”, aldus Carol Hay, Director of Marketing UK & Europe voor de CTO.

Hoe kijkt u terug op de verwoestende orkanen en hoe gaat CTO deze problematiek in de toekomst aanpakken, mocht het zich nog eens voordoen uiteraard?

“In eerste instantie moet je ervan uitgaan dat het klimaat anno 2017 overal ter wereld een impact heeft gehad, aldus Carol Hay. Kijk naar de zware regenval in India, of naar de bosbranden in Californië en Portugal. Natuurlijk is het een feit dat er orkanen voorkomen in bepaalde gedeeltes van de Caraïben, maar het was nu wel 5 jaar geleden dat ze nog een dergelijke impact hadden op mens en natuur. Het probleem is ook dat orkanen weliswaar enkele weken op voorhand traceerbaar zijn, maar dat de magnitude van de impact doorgaans slechts een kwestie van enkele dagen op voorhand is.”

Hoe gaat de CTO in de toekomst communiceren naar de travel trade toe indien er zich opnieuw (zware) orkanen zouden voordoen?

“We gaan alleszijns veel pro-actiever zijn in onze communicatie naar de travel trade toe, aldus Carol Hay. Voor de buitenwereld kwam het soms over dat het volledige Caraïbische gebied getroffen werd door de orkanen, terwijl in de realiteit 70% van het gebied niet getroffen werd, noch 75% van de hotellerie. Ik zeg niet dat de massamedia een verkeerd beeld hebben geschetst, maar de kans dat er te weinig nuance ontstaat in de beeldvorming is een menselijk gegeven. Ik bedoel: het is niet omdat er een orkaan in Miami huishoudt, dat er geen toeristen meer naar New York zouden afreizen. Bij de Caraïben wordt alles en iedereen nog over dezelfde kam geschoren, en daar moeten we aan werken.”

Wat we alleszins gaan doen, zeker ook omdat we over verschillende regionale luchtvaartmaatschappijen beschikken, is het gratis aanbieden van een alternatieve bestemming in de Caraïben als het orkaanniveau op de origineel gekozen bestemming te hoog komt te liggen. De voorwaarden hieromtrent zijn we met alle toeristische spelers op het terrein aan het onderhandelen. We zullen onze communicatie naar de travel trade toe ook veel pro-actiever gaan maken op dit vlak.”

Ondertussen is de situatie globaal bekeken min of meer OK in de Caraïben, al is het nog geen “business as usual”. De cruiserederijen hebben hun routes aangepast en/of herbeginnen met de routes die ze een tijdje links hadden laten liggen, getroffen hotels heropenen hun deuren.

“Een “normaal” winterseizoen zal het niet zijn, maar al bij al kunnen we stellen dat de situatie opnieuw (redelijk) onder controle is”, aldus Carol Hay.

Uit elke crisis kan je iets leren, en als je de Caraïben onder de loupe neemt en vergelijkt met andere exotische bestemmingen, dan is het wel een feit dat ze een grotendeels veilige bestemming vormen op het politieke en het sociale vlak. Geen terrorisme, ernstige politieke strubbelingen of wat dan ook. Met andere woorden: het klassieke plaatje blijft er ongeschonden bij.

“De Caraïben is ondertussen ook véél meer dan zon, zee en strand geworden, aldus Carol Hay. Neem onze cultuur bijvoorbeeld. Er zijn eilanden met een Spaanse, een Franse of een Nederlandse achtergrond, je ziet ook een groeiende invloed vanuit Azië en het Midden-Oosten. Dit levert een interessante mix op van de Caraïben

We zijn ook een bestemming die bol staat van activiteiten, zeer familiegericht ook en met een zeer gevarieerd logiesaanbod. “Living like the locals”? Op de Caraïben is het mogelijk.

Verder zijn we ook geëvolueerd naar een “year round” bestemming. Er zijn ook meer en meer airlines (en charters) die tijdens de zomer op de Caraïben vliegen.

Hoe gaan de Caraïben zich in de toekomst verder positioneren?

“We gaan ons nog meer op familievakanties en honeymooners richten, maar ook op MICE. Met het Convention Centre in het Jamaïcaanse Montego Bay beschikken we over het grootste convention center van de Caraïben, glimlacht Carol Hay (ze is zelf van Jamaïcaanse oorsprong), maar we mikken ook op kleinere groepen. Yachting, muziek, mode, het zijn allemaal thema’s die we rond incentives kunnen uitbouwen. Ook het cruise segment neemt alsmaar toe.

Toerisme is sowieso de eerste economische bron van inkomsten voor de Caraïben in het algemeen. Het is dan ook logisch dat we ons nog beter op de mondiale wereldkaart van het toerisme willen plaatsen”.

Reizen naar sportwedstrijden
x

Check Also

Melia Braco Village

Jamaica valt in de prijzen op de World Travel Awards

Jamaica ontving tijdens de finale van de World Travel Awards de onderscheiding voor de beste trouwbestemming ter wereld. Sinds 2014 ...

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.