Home > Cruise & Ferry > Belgische cruise-tendens:jonger, dichter en langer.

Belgische cruise-tendens:jonger, dichter en langer.

Op 10 jaar tijd is het aantal cruisepassagiers wereldwijd toegenomen met bijna 70%, gaande van 17,8 miljoen passagiers in 2009 tot de 30 miljoen die er voor dit jaar verwacht worden. De Amerikanen blijven veruit de cruise-dans leiden, gevolgd door China en Duitsland. Ook in ons land wordt cruisen alsmaar populairder.

“Jonger, dichter en langer: dat zijn de tendensen die je bij het Belgische publiek kan waarnemen, aldus Paul Nuyens, Membership Manager for France, Belgium en the Netherlands bij de Cruise Lines International Association Europe (CLIA). Het heeft inderdaad een tijdje geduurd, maar voortaan komen meer en meer jonge families met jonge kinderen aan boord. Je ziet ook dat de gemiddelde leeftijd daalt. De Middellandse Zee steeg afgelopen jaar met 24%, terwijl de Caraïben een -10% optekenden. De duur van de cruise stijgt ook lichtjes, en gaat van 7,9 naar 8 dagen gemiddeld”.

CLIA Europe is een organisatie met een “one industry, one voice” aanpak die de rederijen, de reisagentuur, de havens en gespecialiseerde cruise-partners samenbrengt.

Paul Nuyens

In ons land vervangt het Cruise & Ferry World, en in Nederland de Dutch Cruise Council. Het hoofdkantoor van CLIA Europa bevindt zich in Brussel, en verzorgt de contacten met (vooral) de Europese instanties, en dan vooral met betrekking tot onderwerpen zoals visa, personeel, duurzaamheid, kortom alle aspecten die aan de scheepvaart verbonden zijn.

“Mijn taak bestaat eruit de rederijen, de reisagenten en de cruise-partners samen te brengen, aldus Paul Nuyens, met als doel het cruiseproduct bij de reisagent beter te leren kennen en te helpen verkopen. Het doel is uiteraard om meer Belgische cruisepassagiers aan boord te halen. Eén van onze B2B initiatieven is Cruise Experts, een nieuwe B2B site voor de reisprofessional, waaraan een honderdtal opleidingsmodules met Engelse content gekoppeld zijn. Deelnemende reisagenten krijgen dan punten en accreditaties. In eerste instantie werd de module gelanceerd in Frankrijk en Spanje, andere Europese landen, waaronder het onze, komen in een later stadium aan de beurt. Naar het grote publiek toe pakken we in oktober aanstaande uit met een “cruisemaand” en met een roadshow in Antwerpen op 24 juni en 25 juni in Brussel.”

De leden van CLIA, de associatie die 95% van de cruiserederijen wereldwijd groepeert, nemen dit jaar 18 nieuwe schepen in gebruik: Greg Mortimer bij Aurora Expeditions, Carnival Panorama bij Carnival Cruise Line, Celebrity Flora bij Celebrity Cruises, Venenzia/Smeralda bij Costa Cruises, Coral Adventurer door Coral Expeditions, Hanseatic Nature en Hanseatic Inspiration bij Hapag-Lloyd Cruises, MSC Grandiosa en MSC Bellissima bij MSC Cruises, Norwegian Encore bij Norwegian Cruise Line, Le Dumont-d’Urville en Le Bougainville bij Ponant, Sky Princess bij Princess Cruises, Spectrum of the Seas bij Royal Caribbean International, Scenic Eclipse bij Scenic Luxury Cruises and Tours, Spirit of Discovery bij Saga Cruises en Mein Schiff2 bij TUI Cruises.

Reizen naar sportwedstrijden

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.