Home > Airports > Brussels Airport: de grote sprong voorwaarts.
Brussels Airport Forum 2040

Brussels Airport: de grote sprong voorwaarts.

Met haar Strategische Visie 2040 wil Brussels Airport zich als een belangrijke groeimotor van het land voorbereiden op de toekomst. Door de verwachte groei in de luchtvaart de komende 25 jaar heeft Brussels Airport namelijk het potentieel om het aantal jobs op en rond de luchthaven tegen 2040 te verdubbelen tot 120.000.

De luchthaven wil haar verdere ontwikkeling op een open en transparante manier uitbouwen, in dialoog met alle betrokkenen en met aandacht voor de impact ervan op het milieu en haar omgeving. Brussels Airport richt daarom Forum 2040 op, een platform voor dialoog over de ontwikkeling van de luchthaven waarin alle betrokken partijen vertegenwoordigd zullen zijn, met name buren, gemeenten, organisaties uit het middenveld, bedrijven en experten. Doel is om begin 2017 met dit platform van start te gaan.

De komende 20 jaar zal het passagiersvervoer elk jaar wereldwijd toenemen met 3,8% terwijl de jaarlijkse groei van het goederentransport berekend wordt op 4,7%. Daarom ook wil Brussels Airport zijn rol versterken als tweede economische groeipool van België (na de haven van Antwerpen). Het aantal rechtstreekse en onrechtstreekse jobs op en rond de luchthaven kan dankzij het plan stijgen van 60.000 vandaag naar 75.000 in 2020, tot 85.000 in 2025 en zelfs tot 120.000 tegen 2040.

 

Om de luchthavenactiviteiten te ontwikkelen en de connectiviteit en economische groei van ons land te ondersteunen, zal sowieso een aanpassing van de infrastructuur op Brussels Airport nodig zijn. Deze infrastructuur zal worden aangepakt vanaf 2025, na een eerste optimalisering van de infrastructuur tegen 2020. De baaninfrastructuur zal moeten worden aangepast om de capaciteit te verhogen tijdens de piekuren en een gelijkmatige capaciteit te garanderen in alle weersomstandigheden. In dit verband zijn er twee mogelijke opties, met name een verlenging van de taxiweg naast baan 07R/25L, of een verlenging van de baan zelf. Er zullen ook twee bijkomende pieren gebouwd worden om het comfort van de reizigers te verhogen, met name pier A West tegen 2023 en pier C tegen 2030. De zone Brucargo wordt heringericht als modern logistiek platform om de sleutelsectoren in de economie, zoals farma en biotechnologie, verder te ondersteunen.

De mobiliteit van en naar de luchthaven dan. Brussels Airport werkt al jaren actief samen met de NMBS, De Lijn en MIVB om de bereikbaarheid van de luchthaven met het openbaar vervoer te vergroten. In de toekomst zal de luchthaven nog meer een cruciale speler spelen als intermodaal knooppunt waar de hele regio van profiteert. Op het programma staan meer treinen, meer bussen en een nieuwe tramlijn. Tegen 2040 wil de luchthaven dat 50% van de passagiers en luchthavenmedewerkers met het openbaar vervoer of de fiets naar Brussels Airport komen.

Brussels Airport wil tegen 2040 ook een modern en prestigieus bedrijvencomplex inrichten voor bedrijven die zich dicht bij de luchthaven willen vestigen. Vandaag hebben Deloitte, KPMG en Microsoft er al voor gekozen om hun kantoren op Brussels Airport te vestigen. Brussels Airport maakt zich sterk dat er in de toekomst nog meer bedrijven hun voorbeeld zullen volgen, een trend die bij luchthavens wereldwijd waar te nemen is overigens.

Dé vraag is en blijft hoe dan ook of het door Brussels Airport aan alle betrokken partijen aangereikte overlegplatform zal volstaan om de tegenstanders te sussen en de Strategische Visie 2040 binnen de vooropgestelde termijn gerealiseerd te krijgen. Binnen de 24 uur na de aankondiging van de nieuwe visie lieten de eerste proteststemmen zich alvast horen; had u het anders verwacht…? De traditie van tijdrovende (inspraak)procedures in ons land terzake kennende, zal er ook nog flink wat overleg aan te pas komen om datgene te realiseren wat Brussels Airport nochtans nodig heeft, met name een sterke(re) concurrentiële positie opbouwen tegenover de ons omringende luchthavens van Londen, Amsterdam, Frankfurt en Parijs, die eveneens volop voor de kaart van de vooruitgang kiezen, maar uiteraard al een (zeer) grote voorsprong hebben uitgebouwd op onze nationale luchthaven.

Carlson Rezidor Hotel Group

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.