Home > Airlines > Interview: Andrew Fish, Finnair

Interview: Andrew Fish, Finnair

Ruim anderhalf jaar geleden werd Andrew Fish aangesteld tot General Manager van Finnair UK, Ierland en de Benelux, met basis in Londen. Voordien was hij aan de slag bij HRG, de datafabrikant TRX, de grootste hotelketen in het Verenigd Koninkrijk Premier Inn en Gulf Air.
“Vanuit Londen houd ik toezicht op de verkoop- en marketingteams in de hele regio, waaronder de strategisch belangrijke gateways van Londen Heathrow, Manchester, Edinburgh, Dublin, Brussel en Amsterdam”, zo stelt hij.

Wat vind je zo aantrekkelijk aan de sector?

“Ik vind reizen en vliegen sexy. Wanneer ik samen met vrienden ben, hebben we het al snel over verre reizen, spannende bestemmingen en nieuwe horizonten. De luchtvaart is de laatste 40 jaar spectaculair gegroeid en als je de prognoses ziet voor de komende jaren, zitten we nog altijd niet aan het einde van de expansie. Luchtvaart business verbindt mensen, zowel professioneel als voor ontspanning. Het vliegtuig is hét middel waarmee mensen op reis gaan en het is altijd een boeiend onderwerp om over te speken”.

Hoe belangrijk is de Benelux voor Finnair?

“Brussel is als Europese hoofdstad bijzonder belangrijk. Dagelijks vertrekken er vier Finnair vluchten uit Zaventem. De Belgische markt is trouwens sterk gericht op het bedrijfsleven. Zowel in Nederland als in België zitten we in een groeiende markt, de groei is actueel de grootste die we ooit gekend hebben. Voor het eerste kwartaal van 2017 spreken we zelfs over een toename met 20%.

Naar Azië zijn de cijfers zelfs nog beter, en dat heeft veel te maken met het feit dat Helsinki zo goed gelegen is. Dankzij de corridor over Siberië kunnen we op minder dan 10 uur naar China, Korea of Japan. Dat geeft ons een strategisch voordeel”.

Door de Chinese toename van welvaart willen tal van Chinezen de wereld verkennen?

“Finnair opent in de zomer van 2018 een nieuwe intercontinentale route naar Nanjing in China. Nanjing is dan de zevende bestemming in China. Het is een miljoenenstad met een bevolking van 8 miljoen, en ligt aan de bekende Yangtze rivier. In de zomer vliegt Finnair drie keer per week op deze route en in de winter twee keer. De vluchten worden vanaf 13 mei met een A330-300 uitgevoerd en vertrekken in de zomer op woensdag, vrijdag en zondag vanaf Helsinki.

Daarnaast vliegen we ook op regelmatige basis op Beijing en Shanghai, 4 keer naar Chongqing en Guangzhou, 3 keer naar Xi’an en 10 keer per week naar Hong Kong. In de zomer landen we wekelijks 38 keer in Japan. Finavia, de exploitant van de luchthaven, zorgt zelfs voor speciale faciliteiten voor Aziaten.

Merkwaardig genoeg zijn de Oost-Aziatische reizigers vooral geïnteresseerd in Lapland. Je kunt er stilaan van een echte hype spreken. Europeanen delen die belangstelling ook: vanuit Schiphol, Gatwick, Paris De Gaulle, Zurich en Zaventem is er bijzonder veel belangstelling voor het hoge Noorden. Deze winter hebben we 53.000 zitjes toegevoegd aan onze bestemmingen in Lapland. Een trend die zich ongetwijfeld zal doorzetten. Dé uitdaging is om ook in de zomer volgeboekte ordeboeken te hebben, nu is vooral de winter top. Finland is meer dan de Kerstman, het is ook in de zomer een fantastische plek om te bezoeken”.

Hoe komt het dat Finnair betere groeicijfers scoort dan de andere Scandinavische maatschappijen?

“Het is niet altijd zo geweest, de maatschappij heeft woelige tijden meegemaakt. De keuze om de A350 aan te kopen enkele jaren terug bleek een excellente keuze. De laatste twee jaren werden er elf A350 opgeleverd. Op dit ogenblik bestaat de helft van onze ‘wide-body’ vloot uit deze toestellen. Tegen 2023 gaan we er nog acht kopen. Daarnaast is de luchthaven hier een fantastische partner. Op dit ogenblik loopt er een investeringsprogramma van 900 miljoen euro. Dit om een nieuwe terminal af te werken. Tegelijkertijd blijft Vantaa een overzichtelijke luchthaven, met korte transfertijden en snelle afwikkeling van de processen. De reiziger verkiest zo’n luchthavens boven de mastodonten als Gatwick of Atlanta.
In 2017 hadden we 11 miljoen klanten, en we gaan snel naar 13 miljoen tegen 2030. Tussen 2010 en 2020 zullen we de capaciteit op Azië meer dan verdubbeld hebben. Finnair doet het erg goed op dit ogenblik. Uiteraard blijven we een middelgrote maatschappij in de luchtvaart, maar voor een land van 5,5 miljoen inwoners is dat helemaal niet slecht”.

Welke kernwaarden maken het DNA van Finnair uit?

“Duurzaamheid en klantvriendelijkheid zijn elementen waarop we volop inzetten. Met de keuze voor de A350 konden we de CO² uitstoot halveren. Het is een heel efficiënt vliegtuig en dat is één van de redenen waarom we dit type verkozen. We willen ook een voorloper zijn op het vlak van digitalisering. De klant kan gemakkelijk boeken en reserveren via eenvoudige apps. Al onze wide-bodies hebben nu wifi aan boord en we gaan dat gradueel inzetten op de kleine toestellen. Het draait allemaal om de manier waarop we de klant benaderen, hoe we waarde willen toevoegen aan de reisbelevenis. We zijn de eerste vliegmaatschappij waarbij je aan boord kunt betalen met “we-pay” en “apple-pay”. Maar ook in het bedrijf zelf proberen we constant te innoveren, de processen leaner te laten verlopen, sneller op de bal te spelen”.

Voor u persoonlijk, wat zijn de doelstellingen voor de komende periode?

“Ik heb geprobeerd om goede contacten op te bouwen met alle stakeholders. Mijn doel voor dit jaar is met alle partners een nog sterkere band uit te bouwen. Dat geldt zowel voor het bedrijfsleven als voor de toeristische poot. Ik ga ook nadenken over de opties om nieuwe bestemmingen te openen, afhankelijk van de belangstelling die uit het werkveld naar voor komt”.

Hoe staat het met de competitie in België?

“De onderlinge competitie is enorm, zowel in België als in andere landen. Je kunt niet ontsnappen aan de competitie. Gelukkig neemt wereldwijd het aantal reizigers toe. Niet meteen in Europa, maar bijvoorbeeld in China komt er een hele middenklasse op die voor het eerst de mogelijkheid heeft om het vliegtuig te nemen naar verre bestemmingen.

Er zijn een heleboel zaken die belangrijk zijn voor Finnair. Ik had het al over de A350, een fantastisch toestel. Op die A350 willen we er alles aan doen om de beleving voor de klant zo aangenaam mogelijk te maken. In februari ’18 rollen we een nieuw businessclass concept uit. Daarbij werken we samen met het wereldberoemd Fins designmerk Marimekko. Je kent Marimekko waarschijnlijk wel van de stoffen met vrolijke printjes en kleuren. Onze klanttevredenheidsscore is de hoogste in de industrie en dat willen we zeker zo houden”.

De Finse manier van leven, is dat een deel van het succes?

“Alhoewel ik geen Fin ben, heb ik meer en meer appreciatie voor hun manier van leven. Finnair is de grootste werkgever hier. En ik voel dat er veel fierheid is voor wat hun nationale vliegtuigmaatschappij realiseert. Finnair opent ook de wereld voor veel Finnen. De Finnen zijn een bescheiden volkje, dat misschien niet hoog van de toren blaast, maar ze hebben fantastische troeven. De duizenden meren, de mooie archipel rond Helsinki, Lapland en de overweldigende natuur zijn allemaal zeker een bezoekje waard. Het is een fantastisch product, en we zijn fier dat ook in de wereld duidelijk te kunnen maken”.

Carlson Rezidor Hotel Group

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.