Home > Airlines > Flight Review: Cathay Pacific van Brussel naar Hong Kong
Cathay Pacific flight review

Flight Review: Cathay Pacific van Brussel naar Hong Kong

Maatschappij: Cathay Pacific
Route: Brussel-Hong Kong-Brussel
Toestel: A350-900

PRE FLIGHT

Voorafgaandelijk aan de reis brengt Cathay Pacific haar passagiers per e-mail op de hoogte dat ze online kunnen inchecken vanaf 48 uur voor de vlucht, met een uitnodiging ook om de Cathay Pacific app te downloaden, alsook een aantal kranten en magazines op PressReader.

De Premium passagiers van Cathay Pacific kunnen na het inchecken op Brussels Airport terecht in The Suite van Brussels Airlines, ook al lijkt de lounge van oneworld-collega British Airways meer voor de hand te liggen. De reden voor deze keuze is echter eenvoudig: Cathay Pacific sloot een codeshare overeenkomst met Brussels Airlines-eigenaar Lufthansa om passagiers naar Frankfurt te feeden, om nadien met Cathay Pacific door te vliegen naar Hong Kong. Dat Lufthansa haar premium passagiers onderbrengt in de Brussels Airlines lounge, eveneens lid van de Star Alliance, is dan ook logisch.

BOARDING

Het boarden dan. Nog voor je plaatsneemt in je seat wordt er al een drankje (de huis-Champagne is een Billecart Salmon Brut) en een “hot towel” aangeboden, kort nadien gevolgd door een amenity kit (met o.a. mondwater, komt niet veel voor in een amenity kit).

In een ruim opbergvak kan je je persoonlijke spullen kwijt, ook je laptop. Onder de armsteun is er ook een ruimte om een flesje water te plaatsen.

Misschien oogt de cabine iets te monotoon grijs, en had een combinatie met een tweede kleur wat extra cachet kunnen geven, maar “de gustibus non discutandum” uiteraard.

Belgische krantenliefhebbers kunnen opteren voor De Standaard en Le Soir, naast een aantal Engelse (en Chinese) kranten. Op de cover van de maart editie van het Discovery inflight magazine prijkte zowaar het Centraal Station van Antwerpen, en dit naar aanleiding van de opstart onlangs van de non-stop route tussen Brussel en Hong Kong.

De 38 seats in Business Class staan opgesteld in een 1-2-1 visgraat configuratie, wat maakt dat je privacy gegarandeerd is. De seat zelf is een topper. Met de “single touch seat adjustment” kan je deze (zeer) vlotjes naar de gewenste stand brengen, onder andere naar wat Cathay Pacific “het beste bed ooit” noemt. Een pyjama biedt Cathay Pacific niet aan in Business Class, wel een comfortabel aanvoelend deken.

FOOD & BEVERAGE

Hoe scoort Cathay Pacific op het culinaire vlak? Als starter worden er gemarineerde garnalen met zoete aardappel en een seizoensslaatje aangeboden. Daarna is er een keuze uit drie hoofdgerechten, met name een vlees-, vis- of vegetarisch gerecht. Drie kaassoorten (Franse brie, Danish blue en cheddar), vers fruit en een Chocolat Bavarois ronden het geheel af. De koffie aan boord is van het Italiaanse Illy.

De hoofdgerechten en de desserts worden je eerst gepresenteerd op een trolley, zodat je ook visueel je keuze kan maken.

De wijnkeuze dan. Bij de witte wijnen is er keuze tussen een Louis Latour Mâcon-Lugny “Les Genièvres” uit 2016 en een “Wairau River Sauvignon Blanc 2017. Bij de rode kan je opteren voor een Château Pey La Tour Réserve 2015 (afkomstig van een wijngaard uit de buurt van Saint-Emilion) en een Tenacity old Vine Shiraz 2016 uit Zuid-Australië. Als dessertwijn (bij de kaassoorten) wordt een Château Lapinesse Sauternes 2016 geserveerd.

Bij de bieren heb je een keuze uit Carlsberg, een in Hong Kong gebrouwen San Miguel en een onvermijdelijke Heineken.

Er zijn ook twee “Signature drinks”, met name een non-alcoholische Oriental Breeze en een Cloud Nine, een mix van vodka, Cointreau en Sprite met limoen.

Tijdens de ganse vlucht zijn er ook een aantal snacks verkrijgbaar, waaronder een slaatje, noodle soep en Moevenpick ijs. Bij Cathay Pacific is letterlijk op je honger blijven zitten uitgesloten, en dat wordt nog eens bevestigd door het (zeer uitgebreide) ontbijt voor de landing . Het ontbijt bestaat uit twee gangen, met eerst een koude optie gevolgd door een warme, met alles erop en eraan. Hier heb je écht het gevoel in een vijfsterren hotel te ontbijten.

ENTERTAINMENT

Het IFE touch screen in Business Class aan boord van de A350 is 20% groter in vergelijking met andere toesteltypes, en je vindt er ook (nog) meer programma’s, shoppingopties en e-magazines in terug. Voor wie het nieuws wil raadplegen: de TV-kanalen BBC, CNN en Euronews kunnen live bekeken worden.

Voor je het aanbod raadpleegt, krijg je ook een woordje uitleg over de manier waarop je best door het entertainment aanbod gaat.

Voor het eerst ook kan je de cabin crew via het entertainment systeem laten weten wanneer je niet gestoord en/of gewekt wil worden. Geen gedoe met stickertjes zeg maar.

Een afzonderlijke vermelding ook voor de fantastische geluidskwaliteit van de headphones. Klein foutje misschien: bij de Destinations stond Düsseldorf nog in het overzicht, terwijl deze bestemming onlangs geruild werd voor… Brussel.

Eens boven de 10.000 voet kan je ook gebruik maken van het Wi-Fi aanbod aan boord, en dit in alle reisklassen. Voor vluchten boven de 6 uur, zoals de Brussel-Hong Kong route, betaal je 19.95 US dollar. Wie voor slechts een uurtje opteert, betaalt 9.95 US dollar.

Er werden geen immigration cards uitgedeeld aan de seat, maar ze werden wél overhandigd bij het verlaten van de cabine.

Op de luchthaven zelf is het toch al snel een halfuurtje aanschuiven aan de grenscontrole, maar je kan nadien wel verpozen en een douche nemen in The Arrival lounge van Cathay Pacific.

RETOUR

De retour dan. Een tip voor wie na het uitchecken uit het hotel nog een namiddag/vooravond in Hong Kong wil spenderen (alle vluchten richting Europa vertrekken namelijk tegen/na middernacht): je kan je bagage inchecken aan de Cathay Pacific counter in Central Station, vanwaaruit het met de Airport Express richting luchthaven gaat (ruim twintig minuutjes). Misschien doet de maatschappij er niet slecht aan dit extra in de verf zetten naar haar passagiers toe?

Cathay Pacific biedt op Hong Kong International Airport liefst 5 verschillende lounges aan: The Pier, The Bridge, The Cabin, The Wing en The Deck. Deze laatste is de nieuwste lounge, en bevindt zich aan Gate 16, op de lokatie waar zich een vroegere Dragonair lounge bevond.

Niet zo groot als The Wing of The Pier oogt The Deck eerder als een boutique-lounge, ondergedompeld in bruine lederen kleuren en rustgevende verlichting. Ook de zen muziek brengt je snel in een ontspannen sfeer, en je kan er ook douchen. The Deck loopt over in The Terrace, een plafondvrije veranda in L-vorm vanwaaruit je ook een zicht hebt op de taxiways en de noordelijke runway. Ook hier ontbreekt Cathay’s noodle bar, met als specialiteit de Wonton noedels, niet. The Deck sluit om 00u30, maar indien nodig (bv. bij vertraging) kan je nadien nog terecht in The Wing.

Conclusie: de Business Class aan boord van de A350 is een op en top professioneel en Asian-style vliegproduct, zonder overdaad, maar met discrete klasse, oog voor elk detail én als extraatje een snuifje Britse flair. Een betere optie om rechtstreeks én non-stop vanuit Brussel naar Hong Kong te reizen is er niet.

Reizen naar sportwedstrijden
x

Check Also

smart aviation

Smart Aviation: home & resort check-in

Passagiers met vertrek vanuit Brussels Airport kunnen via www.smart-aviation.be hun bagage de avond voor vertrek thuis laten ophalen, om ze ...

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.