Home > Airlines > Ethiopian Airlines breidt uit

Ethiopian Airlines breidt uit

Met de recente introductie van Athene en de op til staande nieuwe routes naar o.a. Amsterdam (binnen de 2 jaar, exacte datum nog te bevestigen) en Kopenhagen maakt Ethiopian Airlines verder werk van haar Europese expansie. Afrika’s grootste luchtvaartmaatschappij voerde onlangs ook de capaciteit op de Brussel-Addis Ababa route op. De lijn wordt voortaan dagelijks en non-stop aangevlogen.

“Van alle Afrikaanse carriers beschikken wij over het grootste netwerk wereldwijd; enkel in Australië zijn we momenteel nog niet aanwezig. Met 22 binnenlandse bestemmingen en 7 nieuwe (binnenlandse) bestemmingen op komst zijn we ook de maatschappij met het grootste binnenlandse netwerk van Afrika, zo stelt Esayas Woldemariam Hailu, Chief Commercial Officer van Ethiopian Airlines op het hoofdkantoor aan Bole International Airport, de internationale luchthaven van Addis Ababa. We hebben al onze strategische indexen m.b.t. ons Vision 2025 pogramma nu al gehaald, dus gààn we thans voor de Vision 2035”.

Het gaat dus snel voor Ethiopian Airlines, en dat wordt ook geïllustreerd door het feit dat de luchthaven van Addis Ababa deze van Dubai heeft voorbijgestoken als Afrikaanse hub. Er reizen dus meer passagiers via Addis Ababa van en naar Afrika dan via Dubai; opmerkelijk.

“We hebben ook plannen om binnen 8 à 10 jaar een nieuwe “Airport City” te bouwen, gelegen op 40 km ten zuiden van Addis Ababa. Daarmee kan de capaciteit opgedreven worden tot een 80 tot 100 miljoen passagiers per jaar. De huidige luchthaven zal aangewend worden voor onze domestic lijnen, en er komt ook een spoorwegverbinding tussen beide luchthavens.”

Ethiopian is ook de “motor” achter de verdere toeristische ontwikkeling van het op één na meest bevolkte Afrikaanse land; enkel Nigeria telt nog meer inwoners.

“We hebben het voordeel dat we voor onze werking “carte blanche” krijgen vanwege de overheid, voor 100% eigenaar van onze maatschappij. Het is wel de bedoeling om een deel van de aandelen open te stellen voor privé aandeelhouders (zo is er alleszins belangstelling vanuit China, ook op cargo gebied een interessante markt voor Ethiopian, nvdr). Daarnaast zijn we ook “soepel” in onze visa politiek. Alle Afrikanen hebben de mogelijkheid om een visum “upon arrival” te bekomen, en onze hoteltarieven liggen beslist lager dan in veel andere Afrikaanse landen.”

Samen met de collegae-Afrikaanse carriers Egyptair en South African Airways maakt Ethiopian Airlines sinds eind 2011 deel uit van Star Alliance. Met Brussels Airlines zit er nog een vierde Afrika-specialist in de alliantie. Hoe ziet u de samenwerking tussen deze carriers?

“We hadden inderdaad een code share overeenkomst met Brussels Airlines, maar binnen de Lufthansa Group werd beslist om daarvan af te zien. Er zijn alleszins veel overlappingen tussen ons netwerk en dat van Brussels Airlines, dus zo interessant was het nu ook niet. Thans hebben we sterke codeshare-overeenkomsten lopen met South African Airways (SAA) en Egyptair. Met SAA waren er concrete overname-gesprekken, maar de deal sprong af met de intrede van een nieuwe CEO bij de maatschappij. Maar eigenlijk hebben wij twee hubs: Addis Ababa en Afrika in zijn geheel. We doen dan ook een duit in het zakje opdat alle Afrikaanse carriers een bepaalde internationale standard zouden halen. Recentelijk investeerden we ook in een herstart van Zambia Airways, waarin we een aandeel van 45% hebben.”

Hoe ziet u het landschap van de Afrikaanse luchtvaart de komende jaren evolueren?

“Het aandeel van de Afrikaanse carriers op het in – en uitgaande vliegverkeer in Afrika bedraagt slechts 20%, terwijl 80% door niet-Afrikaanse carriers uitgevoerd wordt. Ik pleit er dan ook voor om de onderlinge samenwerking tussen de Afrikaanse carriers op te drijven, zodat we naar een 50/50 verhouding kunnen gaan. De Afrikaanse landen hebben nu eenmaal niet de gewoonte om handel te drijven met mekaar. De intra-Afrikaanse handel bedraagt slechts 10%, liefst 90% van de handel gebeurt dus met niet-Afrikaanse landen. Daar zou een kentering in moeten optreden.”

Maakt een low cost carrier kans in Afrika?

“Daarvoor heb je goedkope infrastructuur op “secondary airports” nodig, en die hebben we niet. Lagere taksen introduceren zal evenmin lukken, want de Afrikaanse overheden beschouwen luchtvaart nog steeds als “luxe”, terwijl het eigenlijk “basis” zou moeten zijn. Omdat de belangrijke luchthavens sowieso al “overbevolkt” zijn, worden in eerste instantie langere runways op de bestaande luchthavens noodzakelijk”.

Productgewijs heeft de maatschappij allleszins nog enkele stappen voorwaarts gezet. Het Cloud Nine product (de Business Class van Ethiopian Airlines) scoorde in het verleden reeds goed, zo leerden ons eerdere try-outs, en het product is er beslist nog op verbeterd, zo bleek uit een recente test.

Als je de crew gade slaat, “voel” je ook meteen aan dat er hogere internationale standards ingevoerd werden tegenover 4/5 jaar geleden. Het is dan ook geen echte verrassing dat de maatschappij recentelijk door SkyTrax uitgeroepen werd tot degene met de “Best Airline Staff in Africa”.

Wijnliefhebbers worden extra in de watten gelegd in de Cloud Nine klasse van Ethiopian Airlines. Er worden maar liefst 9 verschillende variëteiten en een champagne aangeboden.

Ethiopian Airlines nam onlangs ook een nieuwe catering unit in gebruik op de luchthaven van Addis Ababa, wat maakt dat er tot meer dan 80.000 maaltijden per dag geproduceerd kunnen worden, een ruime verdubbeling (36.000) tegenover voorheen.

De B-787 en de B777 vloot (deze toesteltypes worden op de Brussel-route ingezet) wordt momenteel voorzien van de nieuwste Business Class zoals je die terugvindt aan boord van de 14 nieuwe A350-900 XWB toestellen, zodat de passagier een uniform Business Class aangeboden krijgt.

Voor welke toestellen gaat Ethiopian, gezien de Boeing 737 MAX “story”, opteren naar de toekomst toe?

“We laten alleszins alle mogelijkheden open, en we kijken daarbij naar de verschillende versies van de B777 en de Dash 900 en Dash1000 toestellen”, aldus nog Esayas Woldemariam Hailu.

Reizen naar sportwedstrijden

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.