Home > Airlines > Brussels Airlines lanceert nieuwe online tool voor groepen
Brussels Airlines lanceert nieuwe online tool voor groepen

Brussels Airlines lanceert nieuwe online tool voor groepen

In een tijdperk van toenemende digitalisering lanceert Brussels Airlines een nieuwe online B2B booking tool voor groepen. Het is één van de vele productvernieuwingen, naast o.a. de introductie onlangs van de Economy Privilège klasse op de long haul en het nieuwe f&b concept Foodmaker op Europese vluchten. Voor wi-fi is het wachten tot (waarschijnlijk) 2018.
“Wij zijn constant bezig met de verbetering van ons product, en dan zowel in de lucht als op de grond”, aldus Frédéric Dechamps, VP Sales voor Benelux, Europe & America.

Brussels Airlines zit niet stil. De maatschappij lanceerde onlangs een Economy Privilege klasse op de long haul. Ter gelegenheid van de lancering kregen 20.000 passagiers een gratis upgrade in juli en augustus.

Passagiers in Economy Privilege reizen op de eerste rijen van Economy Class, genieten van 8 cm. extra beenruimte en kunnen relaxen in een Economy Class seat die niet 8 maar wel 20 graden naar achteren verstelbaar is. De maaltijd wordt voorafgegaan door een glaasje Laurent Perrier champagne. Verder worden Economy Privilege passagiers verwend met luxe items zoals een toiletzakje, een warm doekje voor de maaltijd, een linnen kussen, een deken en een geschenkdoos met Neuhaus chocolade. Toegang tot de lounges is niet inbegrepen.

Wie in Economy Privilege wil vliegen, betaalt daarvoor per enkele vlucht een vast supplement van 120€. Het tarief is hetzelfde voor iedereen, zelfs voor wie een promotioneel Economy Class tarief reserveert. Reserveren kan tot aan de check-in. In totaal zijn per vliegtuig 32 Economy Privilege plaatsen beschikbaar op de eerste 4 rijen van de Economy Class cabine, afgescheiden van de reguliere Economy Class; op jaarbasis gaat het om 180.000 stoelen.

Naast de Economy Privilege zetels kregen ook alle Economy Class zetels op de A330 vloot een comfort upgrade. Feedback van de passagiers wees uit dat de vorm van de rugleuning in combinatie met de hoofdsteun geen ideaal comfort bood voor een lange vlucht. Vandaar werden alle rugleuningen vervangen voor een betere ondersteuning en optimaal comfort. Ook de armsteun werd vernieuwd.

“De nieuwe Economy Privilège klasse is het resultaat van de feedback van onze passagiers, aldus Frédéric Dechamps. Aanvankelijk werd de naam Economy Plus gebezigd, maar die benaming wordt al gebruikt door verschillende andere airlines, en ligt ook niet volledig in lijn met ons product, dat méér tussen een Business Class en een Economy Plus klasse gesitueerd kan worden. Een traditionele Economy Plus product is vaak een aparte cabine, maar dat is bij ons niet het geval. Bovendien hanteren wij één prijs, daar waar er in een aparte cabine verschillende prijzen zijn.

De verkoop van het product ligt trouwens boven de verwachtingen. Reisagenten kunnen het product boeken als een echte ancillary service, net zoals een advanced seat reservation en een extra leg room (exit seat). We gaan dit product dan ook meer en meer gaan promoten bij de reiskantoren”.

Bestaat het “gevaar” niet dat Business Class passagiers voor de Economy Privilege klasse gaan kiezen?

“De klasse waarin bedrijven hun personeel laten vliegen, is meestal bepaald op voorhand, aldus Fréderic Dechamps. Personeelsleden die van hun bedrijf in Business Class mogen vliegen voor vluchten langer dan 5 uur, zullen nooit op Economy Privilege overschakelen. Het is dan ook vooral onze bedoeling om Economy Class passagiers van het nieuwe product te laten proeven; uiteindelijk gaat het “maar” om een supplement van 120€ per stretch”.

Onlangs werd er, op de Europese vluchten, ook een nieuw f&b concept geïntroduceerd in samenwerking met Foodmaker.

“Deze samenwerking kadert in het verder pushen van de “belgitude” bij Brussels Airlines, vervolgt Dechamps. Sinds de samenwerking met Foodmaker verkopen we ook veel meer “buy on board” producten, resulterend in een double digit groei. Overigens zal de capaciteit van The Loft, onze lounge voor premium passagiers, met een derde uitgebreid worden.”

Komt er dra wi-fi aan boord?

“Terzake lopen er een aantal projecten binnen de Lufthansa Group. Lufthansa zelf biedt reeds wi-fi aan op het volledige long haul netwerk, en selectief op een aantal Europese routes, maar het systeem staat nog niet volledig op punt. Het is ook een feit dat passagiers heden ten dage niet langer voor wi-fi willen betalen. Verder gelden er ook verschillende reglementeringen in de verschillende Europese landen, dus daar moet eerst naar uniformiteit gestreefd worden. Ik sluit niet uit dat we vanaf 2018 wi-fi zullen kunnen aanbieden.”

Eind 2017, begin 2018 maakt Brussels Airlines ook werk van een totale refleeting van de vloot.

“De acht resterende Avro toestellen gaan de vloot verlaten, waarbij de laatste in november 2017 uit de vloot zal genomen worden, aldus Dechamps. Ondertussen beschikken we over negen A330 toestellen, en is er een tiende exemplaar op komst”.

Wat is de strategie van Brussels Airlines voor de komende maanden?

“Strategisch is het heel belangrijk dat we het vooropgestelde groeiplan behouden, aldus Dechamps. We willen absoluut relevant blijven in de markt, met meer bestemmingen (Toronto, Belfast en Nantes bv.), en extra capaciteit ook op een aantal winterzonbestemmingen zoals Tenerife, Marrakech, Malaga, Porto, Napels enz.”

Brussels Airlines lanceert ook een attractieve tool voor groepen, een product dat voor 100% door reisagenten verkocht werd.

“Groepsreserveringen konden en kunnen nog steeds gerealiseerd worden via onze group desk, maar het was/is een manueel gebeuren dat ook tijdrovend werkte. In samenwerking met een aantal bedrijven testen we een systeem uit waarbij groepen voortaan ook online geboekt kunnen worden, in eerste instantie uitsluitend in een B2B omgeving. De reisagentschappen krijgen een url link, en ontvangen bij de aanvraag automatisch een offerte, via het revenue management. Ingeval van akkoord volgt er automatisch een contract voorstel en eventueel een boeking. Indien er geen akkoord komt, start de negotiatie fase. Met dit systeem gaan we beslist het service niveau van ons groepsdepartement verbeteren. Ik ben er ook van overtuigd dat het aantal groepen dat we dankzij dit systeem kunnen boeken, zal toenemen. In een tweede fase zal er ook een B2C tool komen, gelinkt aan een online booking engine, maar dit is niet prioritair.

Verder willen we verder op de trein van de digitalisering springen, met tracking, sms-berichten enz. We willen controle kunnen behouden over onze passagiers voor de volledige flow van de reis. Voor het einde van het jaar komen we ook met een mobiele applicatie op de markt. Dit zal de eerste stap zijn in de digitalisering, en in de toekomst zal er op dat vlak nog (veel) meer uit de bus komen. We willen ons meer en meer pro-actief opstellen op de concurrentiële markt.”

Reizen naar sportwedstrijden

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x

Check Also

Gateway of India, Mumbai

The Summer of ’17: Brussels Airlines

Brussels Airlines introduceert vanaf 26 maart Mumbai als nieuwe bestemming, en dit a rato van 5 vluchten per week. Zowel ...

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.