Home > Airlines > Air Malta: back on the (winning) track

Air Malta: back on the (winning) track

In eerste instantie ingehaald als consultant, om in 2016 aangesteld te worden tot Chief Commercial Officer, zette Paul Sies de Maltese nationale luchtvaartmaatschappij Air Malta weer op de goede weg.

“In 2017 waren we voor het eerst in 18 jaar opnieuw winstgevend, aldus Paul Sies. We dreven het aantal toestellen en het aantal piloten op, en we opteerden voor 1 toesteltype, met name de A320, daar waar we voordien ook met Boeings vlogen”.

Paul Sies kan al op een mooie carrière terugblikken in de luchtvaart, en was o.a. verbonden aan Virgin Express (van 2000 tot 2005), Afriqiyah Airways, bmi regional, Air Austral, Camairco, VLM Airlines e.a., alsook een aantal luchthavens, waaronder Liège Airport.

“Een en ander maakt dat ik beslist op EMEA-niveau kan functioneren, aldus Paul Sies, en dat was precies de link die ik met Air Malta kon creëren.”

Paul Sies kreeg de spreekwoordelijke vrijheid van handelen, met als doel de carrier weer op het goede spoor te zetten.

“Ik maakte werk van een herziening van ons distributie netwerk, en we introduceerden ook een “low baggage fare”. Daarnaast stopten we ook met gratis catering, die heel “basic” was”.

Anno 2019 is Air Malta een carrier die louter met een “buy onboard” systeem werkt; steeds meer en meer airlines implementeren dit overigens binnen Europa.

“Maar, en in tegenstelling tot sommige airlines, werken we wél met verse producten, “echte” merken zeg maar (lees: geen pre-packed food). Op termijn komen ook de full meals eraan. In Business Class serveren we overigens een driegangen menu, gerealiseerd door onze bekende Maltese TV-chef Joe Vella, die thans exclusief voor Air Malta aan de slag is. Het culinaire gebeuren moet nog steeds een beleving zijn aan boord, een verlengstuk als het ware van de Maltese samenleving. Maltezers eten nu eenmaal graag en uitgebreid, en deze Maltese cultuur moet uitgestraald worden.“Alles” wat we doen, moet kwaliteit uitademen”.

Hoe zit de distributiepolitiek in mekaar?

“De GDS’en hebben maar 1 tarief gekregen (geen full content), terwijl de reisagenten alle tarieven ontvangen via het internet. Overigens gaan we ook een heli service opstarten.”

Wat is de strategie van Air Malta toekomstgewijs?

“Met de introductie van 23 nieuwe bestemmingen hebben we op 3 jaar tijd al flink van ons laten horen, aldus Paul Sies. De vliegcapaciteit werd daardoor met ruim 35% verhoogd. We hebben ook veel connecties geïntroduceerd (zoals Caïro, Tel Aviv en Casablanca) die op onze EU-bestemmingen aansluiten”.

Air Malta heeft ook concrete plannen om met A321XL toestellen naar New York, Toronto en Mumbai te gaan opereren.

“We hebben terzake heel ambitieuze plannen, aldus Paal Sies, en qua startdatum mikken we op 2024. Mogelijk starten we vroeger, maar dan met geleasde toestellen, en een ander toesteltype.”

Air Malta lanceerde onlangs ook www.airmaltaholidays.com, een portaal waarop men naast vluchten ook hotels en luchthaventransfers kan boeken. De aangeboden pakketreizen zullen goedkoper zijn dan wanneer vluchten en accommodatie afzonderlijk worden aangekocht, dixit Air Malta. De site biedt momenteel vluchten aan op alle Air Malta routes vanuit het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Meer markten zullen binnenkort worden toegevoegd. Dra worden ook de Air Malta Events en Air Malta Conferenties portalen gelanceerd. Deze nieuwe online systemen zullen zich richten op MICE-organisatoren in Malta die buitenlandse toeristen willen aantrekken.

Tevens trad Air Malta toe tot de European Regions Airline Association (ERA). Op 25 en 26 maart 2020 vindt op Malta the Regional Airline Conference van de ERA plaats. Er worden meer dan 250 vertegenwoodigers van de diverse ERA-leden verwacht.

Reizen naar sportwedstrijden
x

Check Also

Valletta Malta

Valletta Culturele Hoofdstad van Europa in 2018

Malta mocht afgelopen jaar een record aantal toeristen ontvangen. Dankzij een stijging van bijna 9% bereikte het eiland de kaap ...

Please turn AdBlock off

Oops... do you have an ad blocker?

We are always busy finding news that will be of value to you, and to cover our costs we feature ads on this website.  Visitors with ad blocking software severely hamper our ability to do good work for both the reader (you) and our suppliers.


Considering that our ads are not invasive, and may at times even be of great interest to you (famtrip notifications, to name but one), we'd really appreciate if you could turn OFF your ad blocker for this domain name.


Thank you.